Ibu atau kucing?

            Tersebut satu kisah,kisah sepasang suami isteri.Mereka sedang bersiap-siap untuk melancong ke luar negara.Sampai satu ketika,teksi untuk menghantar mereka ke airport tiba di depan pintu pagar rumah mereka.Mereka segera keluar untuk meletakkan bagasi mereka ke dalam but kereta.
             Ketika mereka menghampiri teksi itu,seekor kucing tiba-tiba menerjah masuk ke dalam rumah mereka.Si suami masuk semula ke dalam rumahnya untuk menghalau kucing itu.
             "Maaflah ya.Suami saya sedang menguruskan ibunya.Maklumlah orang tua,"kata si isteri kepada pemandu teksi itu.
              Beberapa ketika kemudian,si suami masuk ke dalam teksi tersebut dalam keadaan tercungap-cungap.
              "Macam mana?"tanya si isteri.
              "Saya dah campak betina tu ke luar.Tadi dia menyorok bawah katil.Saya pun tarik kaki dia keluar.
Ada ke patut dia cakar saya?"Jawab si suami itu.
              Si pemandu teksi terkejut beruk dengan jawapan si suami itu..


Moral: Berkatalah benar walaupun pahit,jika kita berbohong, masalah yang lebih besar akan timbul.

Ramadhan Datang lagi...


Assalamualaikum w.b.t. Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Ilahi di atas segala limpah dan kurniaannya yang sangat luas ini.Mari kita panjatkan kesyukuran kerana Dia masih memberi kita peluang untuk hidup dalam bulan barakah iaitu bulan Ramadhan.Pada bulan inilah kita selaku umat Nabi teragung,Nabi Muhammad perlu menggunakan peluang sebaik-baiknya untuk beribadah kepada Allah s.w.t .Tambahan pula musuh kita yang nyata iaitu syaitan dibelenggu daripada mengganggu anak-anak Adam.Kita disunatkan perbanyakkan ibadah seperti bertadarus Quran,solat sunat Tarawikh.Bagi orang yang berpuasa,Allah memberikan ganjaran yang besar.Orang yang berpuasa juga akan dibenarkan memasuki syurga melalui satu pintu yang diapanggil Ar-Rayyan.





Apa Ada di bulan Ramadhan?

*Kefardhuan berpuasa
Puasa bererti menahan diri daripada melakukan perkara-perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar(Subuh) sehingga terbenam matahari(Maghrib).Pada bulan inilah Allah memerintahkan seluruh umat Islam agar menjalani ibadah puasa selama sebulan lamanya.Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Baqarah ayat 187:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Maksudnya:Wahai Orang yang beriman!Telah aku perintahkan kepadamu agar berpuasa
sebagaimana telah aku perintahkan kepada umat terdahulu,moga-moga kamu bertaqwa.

*Pintu syurga dibuka seluas-luasnya dan pintu neraka ditutup serapat-rapatnya
Pada bulan ini juga Allah membuka seluas-luasnya pintu-pintu syurga dan menutup serapat-rapatnya pintu-pintu neraka.Dari Abu Hurairah, dia berkata: Bahwa Rasulullah saw telah bersabda:

”Apabila datang bulan Ramadhan, maka dibukalah pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka serta syaitan di belenggu.” (HR Muslim).

Maka ia menjadi peluang untuk kita untuk kita memohon keampunan daripada Allah di atas segala kekhilafan yang pernah kita lakukan.

*Malam yang lebih baik dari seribu bulan
Di bulan Ramadhan juga,terdapat satu bulan yang lebih baik dari seribu bulan yakni malam Lailatul Qadr.Pada malam inilah doa-doa orang mukmin dimakbulkan Allah tanpa ada hijab yang membatasinya.Para malaikat diperintahkan untuk turun ke bumi untuk membawa membawa doa-doa orang mukmin kepada Allah.Bila berlakunya Lailatul Qadr?Para ulama antaranya Syeikh Dr Yusof Al-qaradawi menyebut bahawa tarikh malam lailatul qadar sengaja di sembunyikan oleh Allah SWT agar umat manusia berusaha bersungguh-sungguh bagi mencarinya.walau bagaimanapun Nabi pernah bersabda yang bermaksud:

 "Carilah ia (malam al-qadar) di sepuluh malam terakhir dari bulan ramadhan" (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Pada malam ini disunatkan kita untuk bangun 1/3 akhir malam,lebih kurang pukul 3 atau 4 pagi.perbanyakkan ibadah ketika itu seperti solat sunat tahajjud,solat sunat taubat,solat sunat tasbih dan membaca Al-Quran.

Oleh itu,marilah kita manfaatkan bulan Ramadhan demi mencari keredhaan-Nya.Sekian Assalamualaikum w.b.t. Selamat berpuasa!

Bengkel Pengurusan Jenazah 2013 (part 1)

 Badar Saser telah mengadakan bengkel pengurusan jenazah bagi sesi 2013.Objektif penganjuran bengkel adalah bertujuan untuk memberi pendedahan kepada para pelajar tentang teknik pengurusan jenazah.Bengkel ini telah dibimbing oleh seorang pesara tentera dari Kem Artileri Sikamat,Ustaz X dengan dibantu oleh beberapa orang pembantunya.Firman Allah s.w.t:

“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barang siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.”
(Ali Imran : 185).


Maka apabila berlaku kematian,adalah suatu fardu kifayah untuk kita menguruskan jenazah tersebut.Ada 4 kewajipan kita keatas jenazah tersebut,iaitu:
                                                        
                                                                               -Memandikan jenazah
                                                                               -Mengkafankan jenazah
                                                                               -Menyembahyangkan jenazah
                                                                               -Mengebumikan jenazah    


Memandikan Jenazah

Allah sangat sukakan kebersihan.Maka adalah diwajibkan bagi sesuatu jenazah itu untuk dimandikan walau dalam apa jua keadaan kecuali jenazah tersebut dalam keadaan mati syahid.Ketika perang Uhud,Jabir r.a mengatakan bahawa Rasulullah memerintahkan agar mayat sahabat yang gugur di medan perang agar ditanam bersama darah mereka tanpa dimandikan atau disolatkan.(Riwayat Bukhari).Cara memandikan jenazah adalah sama seperti mandi junub tetapi haruslah dilaksanakan dengan penuh kelembutan agar jasad tidak terseksa.Jenazah juga hendaklah diwudukkan untuk disolatkan kemudian.Antara keperluan untuk memandikan jenazah ialah:

  1. Tempat mandi.
  2. Sabun mandi.
  3. Air daun bidara.
  4. Air mutlak.
  5. Sugi.
  6. Sarung tangan bagi tukang mandi jenazah.
  7. Air kapur barus.
  8. Baldi serta gayung.
Perlu diingat bahawa segala jenis kotoran samada yang terlihat di luar badan atau di dalam seperti najis dalam perut harus dikeluarkan dengan memicit secara perlahan di perut si mati.
Antara gambar yang sempat diambil ketika segmen memandikan jenazah:















bahagian seterusnya akan dipost kemudian..





                                                                                                                

Mana Satu Pilihan Kita ?

Manfaat Memberi Maaf

1. Mendapat keampunan Allah.
2. Mendapat pahala sunnah Rasulullah.
3. Menikmati ketenangan diri.
4. Merapatkan jemaah ukhwah Islamiah.
5. Membina strategi, meningkatkan produktiviti.
6. Melahirkan masyarakat.

Mudarat Akibat Tidak Memberi Maaf.

1. Dimurkai Allah.
2. Jiwa sentiasa resah oleh sifat hasad, dendam dan marah.
3. Meruntuhkan persaudaraan dan perpaduan.
4. Menurunkan produktiviti dan kualiti kerja.
5. Memporak-perandakan masyarakat.



Sumber : Solusi Isu 55 (Mei 2013)

Engkau mengatakan Ini Khabar Gembira??


Pada suatu ketika di kota Basrah ada dua orang ahli hadis (Muhaddithin) yang sangat hebat. Mereka ialah :

1. Muhammad bin Bashar yang terkenal dengan gelaran Bundar.
2. Muhammad bin Al-Muthanna yang biasa dipanggil Abu Musa al-Zamin.

   Kedua-dua orang ulama ini bersaing dalam bidang ilmu terutamanya ilmu Hadis. Penduduk Basrah melihat Abu Musa lebih alim daripada Bundar. Namun pelajar asing yang datang ke Basrah lebih suka menimba ilmu daripada Bundar......

Muhammad bin Musayab bercerita :

 Pada hari kematian Bundar, seseorang datang ke rumah Abu Musa.

   Dia berkata : "Aku membawa khabar gembira untuk tuan, wahai Abu Musa. Bundar telah meninggal dunia."Orang itu menyangka Abu Musa akan bergembira mendengar kematian pesaingnya. Dia membayangkan Abu Musa akan menjadi satu-satunya ahli hadis (Muhaddithin) yang menjadi rujukan para pelajar di Basrah selepas ini.

   Namun sungguh mengejutkan hal yang berlaku. Abu Musa menunjukkan kemarahannya dengan sikap lelaki itu. Beliau bersumpah tidak akan menyampaikan hadis kepada sesiapa lagi.

  Abu Musa berkata : "Engkau mengatakan ini khabar gembira? Aku bersumpah akan melakukan ibadah haji 30 kali jika aku menyampaikan hadis selepas ini!"

   Abu Musa menjaga sumpah ini sehingga beliau meninggal dunia 90 hari kemudian......

Allah tidak jemu, Usah kita pula yang tidak sudi


''Jikalau seseorang hamba itu melakukan sesuatu dosa lalu dia merayu : "Ya Allah, ampunilah dosaku!" Maka berfirmanlah Allah : "Hamba-Ku melakukan sesuatu dosa, lalu dia meyakini bahawa ia mempunyai Tuhan yang sudi mengampuni dosa dan berkuasa menghukumnya disebabkan dosanya itu."

Kemudian apabila hamba itu mengulangi dosa itu lagi, lalu dia merayu : "Ya Tuhanku, ampunilah dosaku!" Maka Allah berfirman : "Hamba-Ku melakukan dosa lagi, namun dia tetap yakin bahawa ia mempunyai Tuhan yang sudi mengampuni dosa dan berkuasa menghukumnya disebabkan dosanya itu."


Seterusnya apabila hamba mengulangi dosa lagi kemudiannya merayu : "Ya Tuhanku, ampunilah dosaku!" Maka Allah berfirman : "Hamba-Ku berbuat dosa lagi, tetapi ia sudi mengampuni dosa dan berkuasa menghukumnya disebabkan dosanya itu. Aku tetap mengampuni dosa hamba-Ku itu. Lakukanlah apa-apa sahaja (Allah tetap tidak jemu mengampunkan dosanya setiap kali dia bertaubat)!"

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

#Walaupun kita telah melakukan banyak dosa......mintalah ampun kepada Allah S.W.T...sesungguhnya Allah tidak jemu mendengar doa dan rintihan hambanya yang mengharapkan pengampunan daripda pencipta-Nya......

Semoga kita menjadi hamba-Nya yang beriman dan bertakwa.....Assalamualaikum...

Keputusan Majlis Tilawah Al-Quran SASER 2013

Keputusan Khat Jawi Peringkat SASER 2013

1. Ahmad Khairul Hafeez Bin Abdullah Zaidi
Juara Khat Jawi peringkat SASER 2013

  • Markah : 90
2. Muhammad Arif Bin Ruslan
  • Markah : 80
3. Muhammad Ibrahim Bin Zaharuddin
  • Markah : 75
4. Muhammad Amir Izzat Bin Razali
  • Markah : 55                                                  


Keputusan Nasyid Peringkat SASER 2013             

1. Kediaman TUAH
Persembahan Nasyid (Kediaman Lekir)
  • Markah : 83
2. Kediaman JEBAT                                         
  • Markah : 76
3. Kediaman Lekir
  • Markah : 70
4. Kediaman Kasturi
  • Markah : 60

Keputusan Berzanji Marhaban Peringkat SASER 2013

1. Kediaman KASTURI
Persembahan Berzaniji Marhaban (Kediaman Kasturi)

  • Markah : 78/70
2. Kediaman JEBAT
  • Markah : 69/64
3. Kediaman TUAH
  • Markah : 59/-
4. Kediaman LEKIR
  • Markah : 47/-

Keputusan Tilawah Al-Quran Peringkat SASER 2013

1. Muhammad Danial Othman

  • Markah : 93
2. Muhammad Syamil Kamaruddin
  • Markah : 67
3. Mohammad Ali Yazdani
  • Markah : 42
4. Farid Amirul Burhanuddin
  • Markah : 40
5. Mohammad Khusairi Ariff Rosly
  • Markah : 34
Keputusan Hafazan Al-Quran Peringkat SASER 2013

1. Muhammad Adib Farhan Bin Haris Fadillah
  • Markah : 8/9 Hafaz
2. Ahmad Ariff Bin Anuar
  • Markah : 5/9 Hafaz
3. Raja Aiman Bin Raja Zainal Abiddin Shah
  • Markah : 5/9 Hafaz
4. Muhammad Afiq Daniel Bin Azmi
  • Markah : 3/9 Hafaz

Keputusan Syarahan Peringkat SASER 2013

1. Norsyafiq bin Jamil

  • Markah : 68
2. Mohammad Faizal Zulaini
  • Markah : 59 
3. Mohammad Syamil Bin Kamaruddin
  • Markah : 56
4. Ahmad Haziq Ismail
  • Markah : 53
5. Hamizan Yaacob
  • Markah : 30







                             

SOLAT SUNAT DHUHA


Penerangan :

Solat Sunat Dhuha dilakukan apabila Matahari naik pada waktu pagi sekadar satu galah tingginya sehingga sebelum masuk waktu Zuhur.

Dikerjakan Dua, Empat, Enam ataupun Lapan rakaat.

Diriwayatkan daripada Sayidina Ali r.a. katanya bahawa Rasulullah SAW bersolat Dhuha Enam rakaat pada dua ketika iaitu ketika terbit Matahari (Dua Rakaat) dan juga tatkala Matahari naik pertengahan sedikit, Baginda melakukan sebanyak Empat Rakaat.

Kaifiat Menunaikan Solat Sunat Dhuha :

1.Lafaz Niatnya
"Sahaja aku Solat Sunat Dhuha Dua Rakaat kerana Allah Taala."
Selepas membaca al-Fatihah pada rakaat pertama bacalah Surah as-Syams. Pada rakaat kedua selepas al-Fatihah bacalah Surah al-Dhuha. ataupun (Surah al-Kafirun pada rakaat pertama dan Surah al-Ikhlas pada rakaat kedua)
2. Semasa sujud akhir bacalah sebanyak 40 kali :
3.Selepas memberi salam berdoalah :
    "Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu  DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu,keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu,kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu."

  "Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika  di dalam bumi, keluarkanlah, 
jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.
Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, 
limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang 
soleh."

Istighfar (Bahagian 1)


Maksud beristighfar :
Menundukkan hati, jiwa dan fikiran terhadap Allah dalam memohon keampunan atas segala dosa serta kesilapan yang dilakukan.

Manusia merupakan makhluk yang serba lemah dan tidak lekang daripada melakukan dosa.

Allah SWT dengan sifat-Nya yang Maha Pengampun, Pengasih dan Penyayangmembuka peluang kepada insan untuk memohon keampunan pada setiap waktu dan di mana sahaja mereka berada.






Allah SWT berfirman  yang maksudnya :

Dan Mohonlah ampun kepada Allah, sesungguhnya Dia Maha Pengampun Lagi Maha Mengasihani.

(Surah al-Muzzammil : ayat 20)

Syamail Muhammadiyah (Bab 1:Fizikal Rasulullah SAW)


Hadis 3

Al-Bara' bin 'Azib berkata:

Rasulullah merupakan seorang lelaki yang bertubuh sederhana (tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah), jarak antara kedua-dua bahunya lebar (bahunya bidang). Rambutnya yang lebat terurai ke bahu sampai ke telinganya. Apabila beliau memakai pakaian berwarna merah, aku tidak pernah melihat seorang pun yang lebih tampan daripadanya.

(Direkodkan oleh Tirmizi, Bukhari, Muslim dan Abu Daud)

Keterangan : Hadis ini bertaraf sahih. Dilaporkan oleh Muhammad bin Basyar al-'Abdi, daripada Muhammad bin Ja'far, daripada Syu'bah, daripada Abu Ishaq yang bersumber daripada al-Bara' bin 'Azib

DOA (Bahagian 1)




Berdoa merupakan amalan penting yang dapat menghubungkan seorang insan dengan penciptanya iaitu Allah SWT sebagai  penyelesaian segala masalah rohani dan jasmani, pelerai kesulitan dunia dan akhirat.

Doa terbahagi kepada tiga jenis iaitu :

1. Berbentuk mengesakan Allah SWT disamping memuji-Nya.


2. Memohon daripada Allah SWT keampunan, rahmat-Nya dan untuk mendekatkan diri kepada-Nya.

3. Memohon kepada Allah SWT untuk kepentingan dunia seperti meminta harta, zuriat dan sebagainya.

Syamail Muhammadiyah (Bab 1:Fizikal Rasulullah SAW)

Hadis 2

Anas Bin Malik berkata:

Rasulullah adalah seorang yang mempunyai tubuh badan yang sedang, tidak terlalu tinggi dan tidak rendah, bentuk tubuhnya bagus.Rambutnya tidak kerinting dan tidak lurus.Warna kulit baginda coklat.Jika berjalan, pergerakannya condong ke hadapan.

(Direkodkan oleh Bukhari dan Tirmizi)

Keterangan : Hadis ini bertaraf Sahih. Dilaporkan oleh Humaid bin Mas'adah al-Basri,yang mendengar daripada Abdul Wahab ats-Tsaqafi dan bersumber daripada Anas bin Malik

Imam Syafie




    Nama sebenarnya adalah Muhammad bin Idrus bin Abbas bin Ulthman bi Shafie bin Saib bin Abdu Yazid bin Hasyim bin Abdul Mutalib bin Abdul Manaf.

    Ayahnya berasal daripada keturunan Quraisy dari Bani Mutalib.Ayahnya meninggal ketika Imam Syafie masih kanak-kanak lagi.Ada pendapat lain mengatakan bapanya meninggal ketika beliau masih dalam kandungan ibu.


  Menurut al-Hakim, nama ibu Imam Syafi
e adalah Fatimah binti Abdullah bin al-Hassan bin Hussain bin Ali bin Abi Talib.Tetapi pendapat yang popular mengatakan ibunya bernama Ummu Habibah al-Uzdiyyah yang berasal dari kabilah Yaman dari suku Uzd.

    Beliau dilahiran di kota Gaza Palestin pada bulan Rejab tahun 150 Hijrah.Ada yang mengatakn pada malam Imam Abu Hanifah (Imam Hanafi) meninggal dunia.Khalifah pada masa itu ialah Khalifah Abu Jaafar al-Mansur dari Bani Abbassiyah.

    Imam Syafie dibesarkan dalam serba kekurangan.Sejak kecil lagi beliau sudah mempelajari Quran.Beliau mula menghafal Quran sejak berusia 9 tahun.Ketika berumur 10 tahun tahun beliau menghafal dan memahami kitab al-Muwatta' yang ditulis Imam Malik.Ketika berusia 15 tahun, beliau mengajar dan memberi fatwa kepada orang ramai di Masjidil al-Haram.

     Beliau juga adalah seorang penyair dan dapat menghafal 10,000 rangkap syair kaum Bani Huzail.

     Semasa beliau kecil ibunya Ummu Habibah al-Uzdiyyah berdoa semoga anaknya dikurniakan kecerdasan akal supaya mudah menghafal ayat-ayat suci Al-Quran.Doa ibunya di makbulkan.Pada Suatu malam,Imam Syafie bermimpi bertemu dengan Nabi Muhammad.Dalam mimpi itu Rasulullah bertanya siapa Imam Syafie.Dia pun menjawab dengan mengatakan nama sebenarnya Muhammad bin Idris dan dari keturunan Bani Hasyim.

   Rasulullah menyuruh Imam Syafie dekat kepadanya lau beliau mengusap muka,mulut dan bibir Imam Syafie.Kemudian Rasulullah berpesan,"Pergilah engkau semoga Tuhan memberkati hidupmu".

  Sejak itu daya ingatan Imam Syafie dan hafalannya sangat kuat,hingga sekiranya ada kertas catatan setinggi gunung dapat dihafalnya.

   Nama isteri Imam Safie ialah Hamidah binti Uyainah bin Amru bin Uthman bin Affan.Beliau adalah berketurunan Khalifah Uthman bin Affan.

Antara Guru yang mengajarnya ialah:

= Imam Ismail Kustantani (Guru Quran)
= Imam Abu Yusof
= Syeikh Isa bin Munkadir


Imam Syafie merantau di  pelbagai tempat untuk menuntut ilmu...Terlalu ramai guru Imam Syafie 
yang hendak diberitahu.....


        Antara kitab yang dikarang oleh Imam Syafie dan telah diterjemahkan.
   
Antara kitab-kitabnya yang terpenting:

1.   Al-Hujjah
2.   Al-Imlak
3.   Al-'Umm
4.   Mukhtasar al-Muzani
5.   Al-Risalah
6.   Ahkamul Quran 
7.   Ibtalul Istihsan
8.   Al-Buwaiti
9.   Al-Qais
10. Al-Musnad
11. Jami'ul Ilmi
12. Mukhtasar al-Buwaiti
13. Harmalah
14. Jami' al-Mizani as-Saghir
15. Jami' al-Muzani al-Kabir
16. Istiqbalul Qiblatain
17. Al-Amali
18. Al-Qassamah
19. Al-Jizyah
20. Qital Ahli Baghyi




Beliau meninggal di Mesir tahun 204 Hijrah ketika berumur 54 Tahun....         (Al-Fatihah).....

Syamail Muhammadiyah (Bab 1:Fizikal Rasulullah SAW)


Hadis 1

Anas bin Malik berkata:

"Rasulullah bukanlah orang yang terlalu tinggi, namun bukan terlalu pendek, (kulitnya) tidak putih pucat juga tidak sawo matang, (rambutnya) ikal tidak terlalu kerinting dan juga tidak lurus . Beliau diutus oleh Allah menjadi Rasul pada usia 40 tahun. Beliau menetap di Mekah (sebagai Rasul) selama 10 tahun dan Madinah juga selama 10 tahun. Bagunda diwafatkan oleh Allah dalam usia 60 tahun, dalam keadaan tidak sampai 20 helai uban yang terdapat di kepala dan janggutnya."

(Direkodkan oleh Bukhari,Muslim dan Tirmizi)

Keterangan: Hadis ini bertaraf sahih.Dilaporkan oleh Abu Raja Qutaibah bin Sa'id, daripada Malik bin Anas, daripada Rabi'ah bin Abu Abdurrahman yang bersumber daripada Anas bin Malik.

SPM 2012 !!

Assalamualaikum ^^

Terlebih dahulu ana nak minta maaf sebab sudah erm lebih kurang dua bulan la ana tidak update blog ini. hehe :3 Busy? Yes of course la. Tapi ana tak boleh use that reason nak buat excuse. Ramai je yang busy tapi sempat juga update status kat Facebook, Twitter and so on. include ana jugak la haha.


Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. (Al-Baqarah 2:216)

Pernah dengarkan ayat tu? :D

Alhamdulillah syukur kehadrat Allah SWT kerana Allah masih lagi memberi kita dua nikmat yang terbesar iaitu nikmat ISLAM dan IMAN. ^^

hmm pada 21 Mac, keputusan SPM 2012 sudah diumumkan. andd yeaa SASER dapat menaikkan takhtanya ke tempat kedua seluruh SBP di Malaysia. :DD 

tapi, bukan senang tau nak melonjakkan rank tu. Ana ingat balik cikgu-cikgu tahun lepas dengan senior fivers bersungguh-sungguh nak naikkan nama sekolah. Cikgu-cikgu banyak sangat berkorban. Form 5 pun sampai stay up tahap la sebab study punya pasal. 

Menurut ana, memang berbaloi la keputusan SPM tu dengan usaha yang ditunjukkan mereka. :)
dan menurut ana juga, Allah jatuhkan rank sekolah ana pada spm 2011 pun ada hikmah. Mungkin Allah mahu hindarkan masyarakat sekolah ana daripada sifat riak, takbur, sombong, bangga ect. 
eh eh jangan salah faham. ana tak cakap saser ada sifat macam tu. ana berharap segala sifat mazmumah tu dapat dijauhi, campak je masuk parit. Lepastu, ambil yang mahmudah, jadikan amalan di sekolah ana.

 "Jika kamu menolong agama Allah, maka Allah akan menolongmu "

pernah dengar ayat ni juga kan? ^-^

result Alhamdulillah okay no.2.
stable la, ta sedih sangat, ta riak sangat. just okay lepas jatuh tahun tahun lepas. tetapi jatuh berhikmah.

haa ni lagi satu ana nak cerita, cerita yang sangaaattt seronok ! ^-^
tahu tak, dalam 145 straight a's kt sekolah ana, 2.5 over 4 achievers tu semuanya ahli BADARR !! DDD
ana tahan berdiri, tengok kat dewan tu, mata dah nak berair dah. tengok abang-abang badar naik stage. sangat terharu, gembira, bersyukur ahhh happy sangat x'))
even bukan ana ambil result, tapi ana rasa gembira bagi pihak abang-abang badar. ='D

yelaa mana tak happynye, 
ydp badar, timbalan 1, timbalan 2, ketua-ketua exco, ahli-ahli exco, semua straight a's!
nama ydp dengan timbalan, sekolah dah setting nak umum time akhir-akhir,
sampai sebelum nama timbalan announce, timbalan call ibu dia cakap dia tadapat. lastlast lepas dia off phone, terus nama dia kena mention. scene tu memang really epic awesomeness la :D

jadi betul la ayat atas tu, kalau kita tolong agama Allah, dakwah kat sekolah, ajak rakan-rakan buat baik, takde ruginya. abang-abang badar tu bukti yang ana memang nampak jelas depan mata ana. :D
just for your info, time exam biasa, diorang biasa-biasa je. ni sekali time spm, haah hambik kau sekali naik stage, bawa parents, peluk, kiss bagi menzahirkan rasa kegembiraan, rasa kesyukuran yang tidak terhingga.

usaha mereka, muka kerut-kerut, stay up, already paid cash with their extremely sky-high result.

okay tuje untuk pagi ni, nak sambung buat Addmath. hee 
alright seeya ;)

Thank Allah. May Allah bless your life, seniors :D

Romantik itu Sunnah Nabi

altSebut saja romantik, anak muda mula tertarik hati. Especially my school la. Maklumlah all boys kann. Mungkin yang diketahui romantik sesama 'couple' ? ...No..No..No.. ini romantik sesama pasangan suami isteri. Jadi apa lagi, jom ramai-ramai kita pakat kahwin. Haha 

Rasulullah SAW ialah gedung segala sifat-sifat kesempurnaan yang sukar dicari tandingannya. Allah membimbing baginda dengan didikan-Nya yang terbaik. Sehingga Allah berfirman kepada baginda seraya memuji baginda di dalam surah al-Qalam ayat ke-4 yang bermaksud : "Dan sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung."

Sifat-sifat yang sempurna inilah yang membuat jiwa manusia merasa dekat dengan Rasulullah SAW. Membuatkan hati mereka mencintai baginda. Menempatkan baginda sebagai tumpuan hati. Bahkan berapa ramai yang dahulunya bersikap keras dengan Nabi SAW berubah menjadi lembut dan akhirnya masuk Islam setelah terpanah kemuliaan akhlak dan budinya baginda.

Isteri Sebagai Bukti

Kemuliaan ini bukan sekadar lakonan di hadapan manusia. Namun dibuktikan oleh insan pendamping baginda. Meneliti satu persatu perbuatan, pertuturan dan lenggok gayanya. Mereka ialah serikandi rumahtangga baginda. Sehinggakan kemuliaan akhlak seorang suami bernama Muhammad bin Abdullah tidak dapat digambarkan oleh Aisyah RA, lalu menisbahkan akhlaknya dengan akhlak kitab suci al-Quran.

Walaupun Rasulullah SAW seorang panglima perang, pemimpin tertinggi umat Islam, namun di sisinya terdapat nilai kasih sayang dan jalan kisah yang cukup romantis antara baginda dan isteri-isterinya. Namun berapa banyak sunnah ini dilupakan lalu suami masakini menggambarkan dirinya bagaikan pemegang kuasa keluarga yang perlu sentiasa kelihatan bengis dan penuh egois.
Siapalah kita berbanding Rasulullah SAW yang jauh kedudukannya lebih mulia dari segala manusia. Namun atas tawaduk dan romantisnya baginda membuatkan umat yang membaca kisah cinta baginda bersama isterinya seolah-olah sedang menghayati novel cinta romantik.
Hantar isteri keluar rumah
Sebagai contoh, menghantar isteri ketika hendak keluar rumah seperti yang dilakukan oleh Nabi SAW kepada isterinya Shafiyyah binti Huyay sehinggakan Nabi SAW berkata :
"Jangan terburu-buru hingga aku mengiringimu (menemani sampai ke pintu)." [Hadis Bukhari dan Muslim]
Bahkan Nabi SAW turut membantu isterinya menaiki kenderaan. Di dalam Sahih Bukhari dan Muslim menceritakan bahawa "Nabi Muhammad SAW duduk di sisi unta baginda. Kemudian baginda menekukkan lututnya. Lalu isteri baginda Shafiyyah meletakkan kakinya di atas lutut Nabi Muhammad SAW hingga naik atas unta."
Bawa isteri jalan-jalan
Apabila waktu cuti hujung minggu atau di malam hari, bawalah isteri bersiar-siar. Ini bukanlah sekadar tips dari seorang pakar motivasi. Namun ianya merupakan suatu sunnah romantis Nabi SAW bersama isterinya. Diberitakan dalam Sahih Bukhari dan Muslim bahawa "Rasulullah apabila datang waktu malam, baginda berjalan bersama Aisyah dan berbincang-bincang dengannya."
Malah apabila baginda ingin keluar baginda akan mengundi siapa yang akan menemaninya untuk keluar bersama. Malah Rasulullah juga membawa Aisyah untuk makan bersama di luar. Sehinggakan suatu ketika Nabi pernah menolak pelawaan jirannya yang berbangsa Parsi untuk makan di rumah mereka sekiranya isterinya Aisyah RA tidak turut diundang bersama. (Hadis riwayat Muslim)
Suapkan makanan
Untuk menambahkan romantis terhadap isteri, disarankan suami menyuap sendiri makanan ke mulut isterinya. Sepertimana dalam sahih Bukhari dan Muslim sabda Nabi SAW : "Sesungguhnya apapun yang kamu nafkahkan, maka hal itu adalah sedekah hingga suapan yang kamu suapkan ke mulut isterimu." Walaupun hadis ini berkisar tentang pemberian nafkah, namun bukankah menjalin ikatan romantik antara suami isteri itu satu tuntutan?
Belaian dan Bermanja
Belaian terhadap isteri dapat memupuk kasih antara sesama pasangan. Nabi SAW dalam satu riwayat Ahmad berkata bahawa :
"Rasulullah tidaklah setiap hari melainkan baginda selalu mengunjungi isteri-isterinya seorang demi seorang. Rasulullah menghampiri dan membelai mereka secara bergantian."
 romantisnya Nabi SAW sehinggakan beliau sengaja bermanja dengan menyandarkan kepalanya kepangkuan isterinya sepertimana yang dipertuturkan Aisyah RA dalam Sahih Bukhari bahawa "Nabi SAW membaca al-Quran (mengulang hafalan) dan kepalanya berada di pangkuanku sedangkan aku dalam keadaan haid."
Bahkan amalan ini berlarutan sehingga detik-detik akhir hayat Rasulullah SAW. Aisyah berkata "Ketika maut menghampiri Rasulullah SAW, kepala baginda berada diatas pahaku."
Ada suatu hari ketika Aisyah sedang asyik menyaksikan kanak-kanak bermain bersama ibu mereka, datang baginda Nabi SAW mengangkat Aisyah. Lalu baginda mendukung Aisyah di belakang beliau. Aisyah menuturkan bahawa : 
"Baginda mendirikanku di belakang dan pipiku di atas pipi baginda. Ku letakkan bahuku di atas bahu Rasulullah SAW". (Bukhari dan Muslim). Begitu juga isteri Nabi SAW sentiasa mendapat kucupan mesra daripada Nabi SAW ketika ingin pergi ke masjid.
Pengubat Hati
Rasulullah bukan seorang yang kaku dan keras. Baginda juga seorang manusia yang mempunyai emosi tersendiri. Pemergian baginda telah membuatkan kehangatan rasa rindu di kalangan isterinya. Dikala isteri kesunyian, hadirnya mengungkap keriangan. Sewaktu isteri dalam kedukaan, baginda bukanlah sekadar pemerhati. Namun baginda juga sebagai ubat kedukaan dan kesakitan. Diriwayatkan dari Aisyah bahawa :
"Nabi Muhammad SAW adalah orang yang penyayang lagi lembut. Baginda akan menjadi orang yang sangat lembut dan paling banyak menemani ketika isterinya sakit." (Bukhari dan Muslim)
Hadirnya Nabi SAW mengubat hati para isteri.
Bergurau senda
Baginda paling banyak bergurau senda bersama isterinya. Suatu hari datang Saodah (salah seorang isteri Nabi SAW) ke rumah Aisyah. Lalu Nabi SAW duduk di antara Aisyah dan Saodah dan meletakkan kaki beliau diatas pangkuan mereka. Ketika Aisyah menjemput Saodah makan, ia menolaknya kerana tidak berselera. Lalu Aisyah berkata : 
"(Demi Allah), makanlah atau aku akan mengotori wajahmu."
Saodah menolak dengan berkata : "Aku tidak akan memakannya."
Lalu Aisyah mengambil makanan dan disapukan ke wajah Saodah. Rasulullah SAW tertawa. Kemudian Rasulullah menyuruh Saodah membalas semula dengan mengotori wajah Aisyah. Setelah Saodah mengotori wajah Aisyah, Rasulullah terus tertawa. (an-Nasai'e, Ibn Abi Dunya)
Kisah ini merupakan senda gurau Nabi SAW bersama isteri-isterinya. Pernah juga Rasulullah memujuk Aisyah untuk menghilangkan marahnya dengan sengaja memegang hidung Aisyah seperti dalam riwayat Ibnu Sunni.
Begitu romantisnya rumahtangga Rasulullah SAW. Mungkin inilah rahsia cinta sejati yang kekal ke akhir hayat Nabi SAW. Beramah mesra, bergurau senda, belaian dan sentuhan.
Panggilan manja
Adakalanya Nabi SAW memanggil Aisyah dengan singkatan manja "Ya Aisy" yang bermaksud kehidupan ketika mana beliau menyampaikan salam daripada Malaikat Jibril untuk Aisyah RA. Dengan membuang huruf terakhir itu menunjukkan besarnya rasa cinta, kemanjaan dan kesayangan yang ditonjolkan dari Nabi SAW.

Sehinggalah ayat-ayat cinta terukir dari bibir seorang Nabi dengan memanggil panggilan manja terhadap isterinya. Suara indah memanggil "Ya Humaira" kepada Aisyah yang bermaksud "Wahai si putih kemerah-merahan atau Mawar merah". Ia membuatkan ikatan itu lebih intim.
Jangan Malu Jadi Romantik ! ;)
Sesungguhnya bersikap romantis sesama isteri itu adalah sunnah Nabi SAW. Kita berharap dengan sunnah ini dapat memupuk ikatan yang lebih erat antara sesama pasangan. Bukanlah sunnah ini suatu yang perlu dimalukan untuk diamalkan.
Romantik sesama suami isteri ini semakin malu untuk diamalkan. Mungkin bagi yang sudah lama berkahwin akan bertambah rasa jelik bermadu kasih dengan isterinya. Namun jika diteliti, sebenarnya sikap romantis ini adalah datang dari Nabi SAW. Sayang apabila kita lebih malu mengamalkan sunnah romantis sesudah berkahwin sedangkan kita tanpa segan silu melakukannya sebelum ianya dihalalkan.
Sebenarnya, gambaran seorang suami yang garang dan bengis bukanlah suatu yang datangnya dari agama. Nabi SAW tidak mendidik para isteri untuk takut kepadanya. Namun didikan sebagai pemimpin rumahtangga yang hebat membuatkan rasa takut itu bertukar menjadi lebih menghormati. Nikmat suasana percintaan itu lebih dihargai apabila suami turut meluang masa bergurau senda dan bermesra seakan-akan baru sehari diijabkabulkan.
Kepada suami, ayuh mengikut petunjuk Nabi dalam berkasih sayang sesama isteri. Andai isteri berasa pelik dari mana datangnya sikap romantis seorang suami; adakah suami baru sahaja selesai menamatkan buku novel cinta Romeo dan Juliet?
Jawablah dengan manja. Romantis ini bukan dari novel biasa, namun romantis ini datangnya daripada hadis Nabi SAW.







To Shine Like a Star


Muslim are like a star, stars that shine on the face of the earth. Stars that give peoples' hopes alive. Stars that will lead the way when others feel they have lost their sense of direction. Therefore, we as Musilm are caliphate. The caliph of the Ummahs.
''Ummah" that has variety of meanings which in our understanding it means the unity of every single human beings even though there are lot of peoples who has different backgrounds, races and religions but still uniting together as one.
Muslims used to be the reference point, used to be the pioneer in everything. We set the world in our order, We lead the people to do righteous deeds and urge people to have strong faith in what ever their doings, hope to get the blessing from Him. It is our hope to others will follow the path of truths, the path of Islam, the path of God that has been set systematically and orderly. Like in the book of Torah, Bible and Al Quran, God has given them signs and orders, so that people will carry out their purpose and objective.
Allah SWT said in His Book, Al-Qur'anul Kareem;
"And He is the One who made the stars to guide you during the darkness, on land and on sea. We thus clarify the revelations for people who know."
( Surah al-An'am verse 971 )
Verily He has made stars for people as guidance, thou that should lead them to the right path. As stated in the Qur'an, the words that Allah brings down to us are no ordinary words but that will lead us to be the star, shining through out the world. To shine like a star is to shine like a Muslim.
Stars are most beautiful when they shine together,
illuminating the world with their light.
As such, is the beauty of Allah the Creator.
(Thelosttarzan)
To shine like a star, our first requirement is to fulfill all obligatory and His commands. By implementing that to our physical and spiritual needs, we will shine brighter than the star. He will let us stand out among others. It is our hope that Muslims around the world learns much knowledge as possible By His will, you will be the guidance for people who are astray and to lead them onto the right path of Islam in this dunya and the hereafter.
Even though star can dried out and die, but not to worry, once a star died, new stars are born every year. Not just one star but millions!. Muslim should be like that, if one brightest Muslim dies, they are million of them that can be replace.
Let us be the symbol to those who are astray, be a symbol which has humbleness, sincerity, and forgiveness installed in our heart and soul. A symbol which not to be adored but to follow. Let us shine the light for them to follow the true path.


The only good is knowledge, and the only evil is ignorance ~



The Tree Symbol In Islam

Islam has set forth the roots of its founding, the righteous path that will lead man to find what will calm his heart and mind. The path that will takes man to a new different level of self. Which will brings him to new kind of views and perspectives. People who has taken Al Quran and Sunnah as their guidance, may prosper in life and find peace in their heart.

To establish man's faith in Islam, man's first mission is to plan a tree and set the root or foundation so strong that any obstacle that may set forth, he will still stand and be strong. Here, the root of tree may refer to man's aqidah and man's knowledge in life. These is the main foundation to set man to a true and guided path where God has already laid them.

In general, as you probably already know, Iman is referred to as a root of tree and Islam as its trunk/branches while akhlaq referred to the fruits/flower. Same goes to parable which Muslim can be preferred to as a tree, the tree of Islam.

Ibn 'Umar reported: "The Prophet pbuh said:

"There is a kind of tree whose leaves do not fall and it is like the Muslim. Tell me what it is.' The people mentioned different kind of desert trees ... and I said to myself, 'It is the date palm tree,' but I felt too shy to speak up. Then the people said, 'Tell us what it is, O Messenger of Allah.' He said: 'It is the date palm tree.".
(Al-Bukhari, 60)




This is the tree to which Allah likens the believer because it is good in all aspects, it is lasting and it offers different kind of benefit.


Islam and Muslims had been up until the middle of the 18th century like a magnificent tree, with strong branches and verdant twigs, glowing with vigor, freshness and splendour, and bearing with abundance the most scrumptious of fruits.
Now we have passed the ages where the trees were used to be full of good branches and delicious fruits on its twig. Muslim nowadays are just normal man that has no direction, their path to glory have slowed down little by little. Let's face it, population of Muslim in the world is nearly two billion people as of today. Our brothers in Syria, Palestine, Iraq, Thailand and many more are suffering because of the violence that other people created. Probably because of hatred. Nevertheless, let me ask this one question. Out of two billions of Muslim, how many of us are in straight path?
How many of us wishes to see the glory of Islam once again? How many of us wishes to participate in it?


Hearts of people are different in many ways, maybe in real life they're good to one another, but at the back? they're backbiting and many more. These people who has this sorts of murkiness in their heart are people who don't like to see other people moving on. Moving towards the right direction.
If we were to unite as one, one ummah, we have created a strong base, a strong foundation to fight these people who has the hatred against Islam in their heart and to those who are astray. These line (ummah) are the trees combined that could set a barrier that will stop and prevent all the bad and awful stuff that has been happening to our brothers and the religion itself.
Please keep in mind, to have a strong base or foundation, we need to remember the roots of Islam is Iman and good akhlaq, without it, the structure of the tree is merely nothing. Easy to crumble when facing the enemy.
Trees (Islam) can give man a huge and valuable lesson about life. Man relied heavily on the structural lesson of the tree. However we choose to ignore. Ignore the fact that, trees lived longer than man and has seen and experience the nature of human and also earth. Other than that, same goes to a Muslim, Muslim can really and eventually change the world with their knowledge guided by the Quran and Sunnah.
"Have you not considered how Allah presents an example, [making] a good word like a good tree, whose root is firmly fixed and its branches [high] in the sky?. It produces its fruit all the time, by permission of its Lord. And Allah presents examples for the people that perhaps they will be reminded."
( Surah Ibrahim Verses 24-25 )
Principles and values, spiritual and moral development is the strong roots in the Muslim community. While the Muslim communities are encourage to face challenges and changes of life independently like a tree branches that grow so well independently until lifted high into the sky.
We must overcome the challenges and any changes that might effect our minds to be a good Muslim in the future. We must rely on Allah in any problems that we faced. Also not to forget, to use Al Quran and Sunnah as the source of guidance. Wallahualam.


Credit to Luqmanhakim ^^